KUKU BLOG

Valgevene õhumüür
25.05.2021  

Tänapäevased müürid on paljuski sümboolsed, nende ehitamine on alati praktilise eesmärgi kõrval ka poliitilise tähendusega. Sama võimsad kujundid on müüride langemised. Vanglatel on müürid. Ikka selleks, et need, kes kinni mõistetud sealt välja ei pääseks ja ka selleks, et need, kes väljas, sinna midagi keelatut sisse ei saaks sokutada. Vanglamüüril on ka hoiatav tähendus – kes väljas, see on vaba. 

 

Augustis 1961 valmis Berliini müür, et kommunistliku ikke all elavad Ida-Sakslased ei saaks põgeneda läände. Täna on selle 89 aasta novembris langenud müüri varemed kindlasti üheks Saksamaa pealinna vaatamisväärsuseks. Iisrael on ehitanud Palestiina alade piirile müürid. Võimsad ja hoiatavad. Ameerika Ühendriikide endine president algatas müüri ehitamise Mehhiko piirile lootuses, et niimoodi saab migrantide tulva tagasi hoida. Sellest müürist valmis vaid 25 kilomeetrine jupp ja lõunapoolsed migrandid tekitavad Ühendriikidele endiselt peavalu.  

 

Euroopa Liidu juhtide otsus karistada Valgevenet reisilennuki riiklikult korraldatud kaaperdamise eest oli tavapärasest jõulisem. Tunnistan, et isegi jõulisem, kui ma oodata lootsin. Sisuliselt otsustasid Euroopa juhid ehitada Valgevene õhuruumi ümber müüri. 

 

Milles Euroopa Liidu liidrid siis kokku leppisid? Esiteks soovitasid nad lennufirmadel vältida ülelende Valgevenest ehk selle riigi õhuruumi sisenemise. See tähendab muidugi nii mõnelegi lennufirmale lisatööd ja lisakulu, kuna mõned lennud venivad lihtsalt pikemaks. Näiteks nagu Tallinn-Kiiev-Tallinn. Valgevenel jäävad aga saamata ülelendudest maksvad tasud ja sealsed lennujuhid vahivad ilmselt mõnda aega tühja taevast. Mis aga kõige olulisem – õhuruumi vältimise kokkuleppega ühinevad lennufirmad ei saa siis ju enam maanduda pealinna Minski lennuväljal. 

 

Teiseks soovivad Euroopa riigijuhid keelata Valgevene lennufirmade lennud liikmesriikide õhuruumis. Mis tähendab, et Valgevenest ei saa nende suurima lennukompaniiga Belavia enam Euroopasse. Teiste väiksemate lennufirmadega ka ei saa. Belaviale on see lisaks pandeemiast tingitud raskustele kindlasti uus hoop. Lisaks kutsus Euroopa ülemkogu Rahvusvahelist Tsiviillennunduse Organisatsiooni üles viia kiiresti läbi pühapäevase Ryanairi lennuki röövimise uurimine. 

 

Veel nõuavad Euroopa liidrid pühapäeval Minskis maanduma sunnitud ja vangi võetud opositsioonilise ajakirjaniku ja tema kaaslase kohest vabastamist. Euroopa Liit lubas ka kehtestada lisasanktsioonid Valgevene ametiisikutele ning diktatuurirežiimiga seotud ettevõtetele. See võib tähendada viisakeeldu, aga ka näiteks pangaarvete külmutamist Euroopa pankades. 

 

Muidugi oli selline otsuste pakett ka hoiatuseks kõigile teistele diktatuuridele, kellel võiks tekkida kiusatus reisilennukeid riiklikult kaaperdada. Nüüd sooviks Euroopa juhtidelt vastust veel ühele olulisele küsimusele. Kui kaua Valgevene õhumüür püsima on määratud ja millistel tingimustel võib see müür langeda? On ju selge, et senikaua, kuni diktaator Aleksandr Lukašenko hoiab Valgevenes võimu enda käes, seal mingisuguseid demokraatlikke muutusi ei toimu. Ja üha rahulolematuks muutuv ja nüüd ka reisipiirangute alla seatud rahvast surutakse endiselt hirmu ja jõuga alla. Ja muidugi tahaks teada, milline oli ikkagi Venemaa jälg selles intsidendis, miks loobusid mõned lennukis olnud Venemaa passiga mehed edasisest lennust sihtkohta Vilniusesse ja jäid vabatahtlikult Minskisse. 

 

Seni aga loodan ma, et Valgevene õhumüür peab hästi. Ja avaldab oma mõju selleks, et Lukašenko on ühel hetkel sunnitud spordikoti sularaha täis toppima ja Venemaal varjupaika otsima. Nõnda, nagu üks kunagine Ukraina riigipea. 


Eelmisele lehele